Jan Amos Komenský to věděl už před staletími: děti musí učivu plně porozumět, ne jen si ho nazpaměť nabiflovat. Kladl důraz na důkladné vysvětlování pojmů, názornost a respekt k možnostem každého dítěte. Vyučování mělo být motivující a mělo vycházet ze žákova světa.
Americký humanista a výzkumník L. Ron Hubbard navázal na Komenského myšlenky a rozvinul je do praktických metod, jež fungují v moderní škole. Díky desetiletím výzkumu objevil konkrétní bariéry, které dětem brání v učení. A hlavně popsal, jak je rozpoznat a překonat.
Právě na humanismu ve vzdělávání a na vlastních zkušenostech s učením a vedením škol zakladatelka Svatava Kovářová vybudovala základy moderní školy orientované na dítě a jeho vzdělávání ve 21. století.
Výsledek? Děti, které se rády učí, učivu skutečně rozumí a umí ho použít v reálném životě.
Znáte to? Dítě nastoupí do školy plné nadšení. Těší se na matiku, dějepis, angličtinu. Po čase se ale těšit přestane. A učení ho přestane bavit. Bez zjevného důvodu. My víme proč. A víme, jak tomu předejít.
Představte si čtvrťáka, který se učí o Sámově říši. Hned v nadpisu narazí na kmenový svaz. Co je kmen? Co je svaz? Učebnice předpokládá, že to ví. Nebo že mu to učitel vysvětlí. Pokud se tak nestane, dítě text ve skutečnosti nečte – jen přejíždí očima po slovech, kterým nerozumí.
My každé nové slovo důkladně objasníme. Používáme jazyk, kterému děti rozumí. Nepustíme je dál, dokud si nejsme jistí, že chápou.
Když řekneme pes, každý si ho představí. Když řekneme tři pětiny, mělo by to být stejné – jasný obrázek v hlavě. Pizza rozdělená na 5 dílků, z nichž 3 sníme.
Děti potřebují vidět, ohmatat si, prožít. Proto pracujeme s obrazovým materiálem, modely a pomůckami nejen v první třídě, ale i u starších žáků. Učení není abstraktní čtení z učebnice – je to hmatatelná zkušenost.
V plavecké škole nikdo neposílá dítě do hloubky, když ještě neumí plavat. Ve škole se to ale děje pořád. Dítě chybělo, něco nestihlo, něco nezvládlo vstřebat – a učivo jede dál. Výsledek? Zmatek, hledání v sešitě, vyrušování.
U nás postupuje každé dítě vlastním tempem. Nepustíme ho k další látce, dokud plně nezvládne tu předchozí. A pokud je naopak rychlé a nadané, nebrzdíme ho – může postupovat dál nebo se věnovat náročnějším úkolům.
Máme nástroj, který vrací dětem kontrolu nad vlastním vzděláváním. Naše studijní technologie není žádná technika na zlepšování paměti ani magická studijní pomůcka. Je to systém principů a postupů, které učí děti skutečně porozumět tomu, co se učí.
Děti se učí rozumět věcem, které ještě nezažily, ale které jsou součástí světa kolem nich.
Schopnost číst s porozuměním a vyjadřovat se otevírá dveře k plnohodnotnému životu.
Žáci se postupně učí rozpoznávat, kdy něčemu nerozumí, a jak si pomoci. Tato dovednost jim zůstane na celý život.
Díky studijní metodě umíme předcházet problémům v učení ještě předtím, než nastanou. Poznáme, když dítě ztrácí koncentraci, nudí se nebo je zmatené. A okamžitě mu pomůžeme.
Výsledkem jsou děti, které:
A přesně to každé dítě potřebuje pro spokojený a úspěšný život.

Zjistěte, na čem školy a školky Basic stojí.
Zjistěte, jak najdeme a podpoříme talent vašeho dítěte.
Objevte, s čím bude vaše dítě z naší školy odcházet.
© Základní škola a mateřská škola Basic, o.p.s. | ochrana osobních udajů | cookies
Design: Moreandless | Web: MD webdesign